Hopp til innholdet

Trener du styrke uten å bli raskere?

Knebøy og markløft, bulgarsk splittbøy – er eksempel på øvelser som gjerne blir lagt inn i styrkeprogram til de som skal bli raskere

Intensjonen er god, utvikle mer kraft og bli sterkere i setemuskulatur, hamstrings, rygg og lår. Dersom dette er det «weak link» i den kinetiske kjeden som overfører kraft til bakken og tilbake til kroppen i fartsretning, kan det være meget fordelaktig å få denne styrken opp flere hakk. Men om du allerede har tatt ut potensialet for kraftutvikling her – hva gjør du da?

Tenk at du har en viss mengde energipoeng du kan bruke i løpet av en uke – 

La oss si 100 poeng for dagen – 700 poeng i uken

Du bruker 300 av disse på styrketrening, men du har allerede maksimalisert utbyttet fra den typen trening – kanskje det er på tide å tenke utover det du har brukt tiden på 

Kanskje du skal bruke tid og energi på øvelser som kan gi en overføringsverdi til det å løpe fortere – forsøk french contrast training – koble en tung øvelse med en eksplosiv øvelse – her er noen eksempel:

Her er noen eksempler på øvelser som kan være nyttige å legge inn

Hamstrings bridge på vegg:

Tung hoftebøyer øvelse

koblet med en eksplosiv øvelse

Supramaximal tåhev – fot ankel – 

koblet med en plyometrisk øvelse

tung hamstringsøvelse

Med en mer eksplosiv øvelse for hamstrings

Vil du lære mer om styrke, spenst og hurtighetstrening?

Sjekk ut vårt webinar om dette – samt våre treningsprogram og coaching tjenester